التمنى من الله عضو فعال
عدد الرسائل : 72 تاريخ التسجيل : 24/03/2008
| موضوع: الباقى الموضوع الزواج الأحد نوفمبر 23, 2008 4:43 am | |
| (23) تزيّن المرأة والرجل - The Wife’s Making Up For The Husband |
| إن تزيّـن الزوجة لزوجها وإتقانها لواجباتها الزوجية ، من عناصر إجتذاب الزوج إلى ما أحلّه الحق المتعال ، وبالتالي إبعاده عن البدائل المحرمة ، والأمر كذلك في جانب الزوج الذي يرى نفسه غير مكلف بالتزيّن لزوجته ، وكأن ذلك من خصائص النساء فحسب . | | The making up of the woman to the husband, and mastering of her marital duties, is one of the elements which attract the husband towards what Allah Has made permissible and hence keeping him away from the forbidden alternatives, and the same applies to the husband who usually does not see himself obliged to make up for the wife, as if that is exclusive to women. |
(24) مناقشة القضايا - Discussion of Issues |
| إن من المناسب تعيين ساعة من ليل أو نهار ، لمناقشات قضايا الأسرة بشكل هادئ وهادف بعيدا عن التوتر وفرض الآراء ، فإن للزوجة رأيها في الأمور كما أن للزوج كذلك .. والأفضل هو التوفيق بين الآراء المتنافرة مهما أمكن ، للابتعاد عن سلبيات فرض الرأي من دون قناعة . | | It is recommended to specify a day or a night time to discuss family issues in a quite and objective way, away from tension and imposing of opinions, for the wife has an opinion as does the husband and it is better to reconcile the differing opinions when it is possible to keep away from the negatives of the imposing of opinion. |
(25) موقع الزوج في الهداية - The Husband’s Role In Guidance |
| إن للزوج دورا مهما في الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر ، لـما أوتي من موقع متميز في داخل العائلة .. فعليه أن لا ينسى هذا الدور الذي يحث عليه القرآن من خلال قوله تعالى :{ وأمر أهلك بالصلاة واصطبر عليها }. | | The husband has an important role in bidding unto good conduct and forbidding unto bad conduct because of his distinctive place inside the family. Moreover, he must not forget this role, which the Quran urges to practice through Allah’s saying: {And bid thy family to pray, and be thou patient in it}. |
(26) الضوابط لصالح الزوجين - Discipline Is For The Benefit of The Couple |
| إن التزام الزوج بالضوابط الشرعية في النظر والحديث مع الأجنبيات ، وكذلك المرأة في تحاشي موجبات الإثارة مع الأجانب ، مما يعزز سلامة البيت الزوجي .. فلطالما أوجب الإنفلات من القيود الشرعية في الجانبين ، إلى الوقوع في الرذائل المحرمة والتي هي بمثابة الضربة القاضية للحياة الزوجية . | | Adherence of the couple to the codes of Shariah concerning looking at and talking to other women, and also the wife’s adherence to avoidance of exciting behaviour to other men, enforces the integrity of marriage. For how many times the freeing of oneself from the religious restraints, on both sides, necessitated falling into sins which is equivalent to dealing a fatal blow to the marital life. |
(27) عدم توقع المثالية - Not Expecting Idealism |
| إن على الزوج أن لا يتوقع الحالة المثالية من الزوجة وكذلك العاتقى الله، فإن فوق كل ذي علم عليم ، فكما أن الزوج لم يتزوج بالزوجة المثالية ، فكذلك الزوجة فإنهالم تتزوج بالزوج المثالي .. وعليه فقد يصادف أحدهما من هو أفضل للآخر أثناء حياته ، ولكن هذا لا يعني أبدا أن يتمنى العبد ما لم يُقدّر له فيه رزقا . | | The husband must not expect the wife to be ideal and the reverse applies, because no one knows everything except Allah and just as the husband did not marry the ideal wife, likewise the wife did not marry the ideal husband. Hence, one of them might meet, in the course of his or her life someone who is better for him (or her), but that does not at all mean that one desires what is not meant for him. |
(28) الآداب قبل الزواج وبعده - Rules of Conduct Before And after Marriage |
| إن من المناسب ملاحظة الزوجين للآداب الواردة في الشريعة : قبل إنعقاد النطفة ، وحين الزواج ، وبعد الحمل ، وعند الولادة ، وحتى عند الإرضاع .. فإن لهذه الآداب تأثيرات كبرى على المستقبل التربوي للوليد . | | It is recommended that the couple observe the rules of conduct stated in the Shariah before intercourse, during coitus and after conception, at delivery and even during nursing, because these rules have major effects on the future ethical upbringing of the newborn. |
(29) اقتصاد الزوجة - The Wife’s Providence |
| إن حسن إدارة الزوجة لمتطلبات المنـزل سوف يوفّر على الزوج كثيرا من التبعات المالية ، أضف إلى توقّي الإسـراف والتبذير مما منيت بهما المجتمعات المترفة ، وهما من أهم عوامـل سلب النعـم . | | The wife’s good management of the house’s needs, will spare the husband a lot of financial consequences, add to that the avoiding of extravagance and squandering which have afflicted affluent societies, both of which are among the major causes of the deprivation of blessings. |
(30) سرعة الاعتذار - Not Delaying Apology |
| إن الإنسان بطبيعته خطّـاء غير معصوم من الزلل ، ولا يفترق في ذلك ذكر أو أنثى ، فالمهم في الزوجين أن يسارع كل منهما إلى الاعتذار اللائق عند صدور خطأ مقصود أو غير مقصود ، ولا شك أن المغفرة الإلهية مترتبة على تصفية حقوق المخلوقين ، كما أن أذى الخلق - في بعض الحالات - يسبب أذى الحق المتعال ، والذي يترتب عليه اللعن في الدنيا والآخرة . | | The human being is a frequent maker of mistakes, not impeccable by nature, male and female alike. Therefore, what is important in a couple’s relationship is that each one of them hurries to make the suitable apology when an intended or an unintended offence is done, and there is no doubt that the divine forgiveness follows clearing of the injustices done to others, as also hurting the creature-in some cases-hurts The Creator, which results in Allah’s cursing in this world and in the hereafter. |
(31) عدم الموعظة حال الغضب - Not Admonishing While In A State of Anger |
| إن الموعظة والهداية في حال الغضب ، تذهبان أدراج الرياح ، بل قد تزيدان المخاطب عتوّا وعناداً ، وعليه فلا معنى للموعظة في حال الغضب وهيجان أحد الزوجين أو كليهما .. وقد رفعت بعض النصوص التكليف بالنهي عن المنكر أمام صاحب السوط!! .. فليتحيّـن الزوجان الساعة المناسبة لإبداء الملاحظات التي لا بد من إبدائها . | | Admonishing and guiding while in a state of anger is futile, rather it might make the admonished more ferocious and headstrong. Hence, there is no meaning in admonishing during the state of anger and rage, of either or both of the couple. Furthermore, some of the passages (from the Tradition) have excepted from forbidding unto bad conduct in front of the scourge-holder. |
| |
|