التمنى من الله عضو فعال
عدد الرسائل : 72 تاريخ التسجيل : 24/03/2008
| موضوع: باقى موضوع الزواج الأحد نوفمبر 23, 2008 4:41 am | |
| (5) الوصف الإيماني لا الشخصي - The Faith, Not The Person |
| إن من الضروري أن ينظر كل من الزوجين إلى الآخر بوصفه الإيماني لا بوصفه الشخصي .. فإن عدم وجود الرقابة البشرية داخل البيت ، وانفراد كل منهما بالآخر في كثير من الساعات ، يهيئ الأرضية للتعدي وتجاوز الحدود ، إذ أن الإحساس بالرقابة الإلهية المتصلة من موجبات الالتزام بالحدود والقيود ، وإن غاب الرقيب البشريّ .. وقد أكّد الحق تعالى هذه الحالة من الرقابــة بقوله : { والله يسمع تحاوركما } . | | It is necessary that each one of the couple looks on to the faith, not the person in the other because the absence of the human watcher inside the house and being alone most of the time, prepares the ground for assault and exceeding of the limits, for the awareness of the divine watching necessitates the adherence to the limits and restrictions even if the human watcher is absent, and Allah has emphasized this state of watching by saying: {And Allah hears the two of you conversing together}. |
(6) تحديد تحرك المرأة - Restricting The Wife’s Movements |
| إن من الأفضل - بل المتعيّـن في بعض الحالات - تحديد تحركات المرأة ، وخاصة في ما لو استلزم التعامل المريب مع الرجال ، إذ أنها قد تفتقد بذلك تفرّغها لما هي أهم لهـا و أقرب إليها من شؤون الزوج والأولاد ، بل قد تفقد في بعض الحالات أنوثتها من خلال الاحتكاك المستمر بعنصر الرجال ، وهو ما نشاهده بوضوح في بعض البيئ المختلطة ، وخاصة مع ضعف الروادع الدينية .. ولا ننسى القول : أن للضرورات أحكامها ، إلا أنها تتقدّر بقَدَرها . | | It is better-even obligatory in some cases-to restricts the woman’s activities, especially if they require suspicious interaction with men, as she might lose her dedication to what is more important and closer to her, the husband’s and children’s affairs. And in some cases she might even lose her femininity through constant close contact with men, which we clearly see in some mixed environments, especially with the weakness of the religious deterrent. And we should not forget that “Necessities have their own laws” except that they should not be overestimated. |
(7) الثابت والمتغير في السعادة - What Is Lasting And What Is Changing In Happiness |
| ينبغي التركيز على أن الثابت والمؤثر في سعادة الزوجين هو جانب الدين والأخلاق ، فهما العنصران المتحركان في تنظيم العلاقة بين الزوجين ، بل هما العنصران المتجددان اللذان لا يوصفان بالبِـلى والقِـَدم .. وأما الجمال فهو أمر نسبي ، تألفه العين في درجاته المختلفة ، وعليه فإن المطلوب هي نسبة مقبولة من التناسب في المظهر الخارجي .. ولا شك في أن الإقدام على الزواج من المنطلقات الإيمانية مما يوجب مباركة الحق المتعال لذلك الإرتباط المقدس ، كما نلاحظه من خلال التجارب المختلفة . | | It ought to be emphasized that the lasting and the effective factors in the couple’s happiness is the religious commitment and the morals, for they are the two moving elements in regulating the relation between the couple, rather they are the two reviving elements which are not marked as obsolete or old. As for beauty, it is a relative matter, the eyes get used to its varying degrees. Hence, what is needed is an acceptable degree of harmony in the outside appearance, and there is no doubt that going after marriage on religious basis is what necessitates Allah’s blessing to that sacred union, as it is observed in different experiences. |
( الجميلة والمليحة - The Good-Looking Woman And The Beautiful Woman |
| ينبغي التفريق بين الجاذبية الباطنية ( والتي لهـا معادلات غير معروفة بشكل واضح ) وبين الجاذبية الشكلية ، ولهذا يفرقون بين المليحة والجميلة .. ومن المعلوم أن الأول نوع جمال يستند إلى الخصال الباطنية ، التي لو اكتملت في فردٍ ، قذف الله تعالى محبته في قلوب الآخرين ، كما هو مشاهدٌ بالوجدان . | | It ought to be differentiated between the internal attractiveness (which has equations not clearly known) and the external attractiveness. That is why they differentiate between the beautiful and the good-looking woman. And it is known that the first is a kind of charm based on the internal qualities which, if thoroughly present in someone, Allah the Almighty would cast his or her love in others’ hearts, as witnessed by the psychic forces. |
(9) التوافق الثقافي - Analogy of Education |
| لا مانع من الزواج فيما لو كان الزوجان في سنين متطابقة أو متقاربة ، مع وجود شيئ من التوافق الثقافي والمزاجي .. فالملحوظ أن الفارق الشاسع بين مستوى الزوجين في المجال العلمي والثقافي ، مما يوجب شيئاً من الارباك في الحياة الزوجية ، لعدم وحدة لغة التفاهم والتخاطب بينهما ، مما يعمّق هوة الخلاف عند أدنى مثير في الحياة الزوجيّة . | | There is no objection to the marriage if the couple were exactly or nearly the same age with some analogy in education and knowledge, for it is noted that the wide difference in the education and knowledge levels of the couple is of the things which induce disturbance in the marital life because of the absence of a common language between them, which deepens the gap with the tiniest provocative in the marital life. |
(10) خضراء الدمن - "The Ruins’ Green Crop" |
| لا بد من الالتفات إلى التعبير بـ ( خضراء الدمن ) فيما روي عن النبي (ص) ، وهي المرأة الجميلة في منبت السوء .. فإن المنبت العائلي له دور فعال في سلوكيات المرأة قبل الزواج وبعده ، إذ أن التأثير اللاشعوري للوالدين في حياة الأبناء مما لا يمكن إنكاره ، حتى في السنين المبكرة جداً ، فكيف في سنوات المراهقة والرشد؟! . | | It is necessary to consider the expression ‘The ruins’ green crop’ present in the Tradition (by the Prophet), which means; The good-looking woman in the bad medium, because the family medium plays a vital role in the woman’s conduct before marriage and after it as the unconscious influence of the parents in children’s lives is undeniable even during the very early years, just imagine how much more it is during adolescence and adulthood! |
(11) اختيار مدرسة للاجيال - Choosing The Generation’s Tutoress |
| اختاروا لنطفكم فان العرق دسّاس .. فمن أجل سلامة الجيل الذي سينتج من الزواج لا بد من الاختيار الدقيق لمن تكون مدرسة للاجيال اللاحقة .. فعليه فلا بد من النظر إلى الزوجة ، على أنها هي المربية لأفلاذ كبد الانسان ، فحب الانسان لذريته - وهو أمر فطري أصيل - يستلزم حسن الإنتقاء لمن ستربـي هذه الذرية التي هي من الصدقات الجارية بعد الوفاة . | | “Choose (a suitable bearer) for your sperm-drops because blood will tell”. Therefore, for the welfare of the generations that will come out of the marriage, it is necessary to precisely choose the woman who is the tutor for the coming generations. Accordingly, it is necessary to look on to the wife as the tutor of one’s own blood. And the husband’s love for his descendants-which is a genuine instinctive matter-necessitates the right selection of the woman who will raise this progeny, which is considered a kind of an ongoing almsgiving after death. |
(12) قيمومية الرجل - The Husband’s Guardianship |
| إن قيمومية الرجل على المرأة لا تعني التحكم المطلق والتعسف في إدارة شؤون الأسرة .. فالولاية المطلقة إنما هي لله تعالى ولمن جعلها لهم .. فلا بد من استعمال الرجل - كأمين مفوَّض لا كحاكم مطلق - لتلك الولاية في الحدود التي يراها الشارع المقدس ، وهو مطروح بتفصيل في كتب الفقه يحسن بالزوجين مراجعتها . | | The guardianship of the husband does not mean the unrestricted monopoly and arbitrariness in running of the family’s affairs, for the absolute rule is for Allah The Almighty and whomsoever He appoints. Therefore, the husband must-as an authorized custodian but not as an absolute ruler-use that authority within the vision of the Shariah as it is presented in the jurisprudence books which is to the couple’s advantage that they refer to. |
| |
|
للأسف .احبه عضو مميز
عدد الرسائل : 903 العمر : 39 تاريخ التسجيل : 29/06/2008
| موضوع: رد: باقى موضوع الزواج الأحد نوفمبر 23, 2008 7:21 am | |
| | |
|