التمنى من الله عضو فعال
عدد الرسائل : 72 تاريخ التسجيل : 24/03/2008
| موضوع: لكل زوج وزوجة الأحد نوفمبر 23, 2008 4:38 am | |
| | إن من أقدس المشاريع ، وأكبرها ، وأجلّها خطرا على مسيرة الأمم والأفراد ، هو تكوين ما يسمى بـ ( العش الزوجي ) الذي يتفرّع عليه - على مدى القرون المتمادية - ترعرع آلافٍ من الأجيال البشرية التي قد تكون حصيلة زواج واحد ، كالمليارات البشرية التي عاشت على وجه الأرض كبركة للزواج الأول ، المتمثل بزواج أبوينا آدم وحواء ..ولطالما اتفق أن أثمر فساد العلاقة بين زوجين محدّدَين - وما يترتب عليها من فساد التربية - انحراف جيل بشرى كامل ، أوجبت بعض الكوارث التاريخية ، ولطالما سجّل التاريخ بعض تلك الكوارث .. وعليه فليس من بِدْع القول أن ندعو إلى ضرورة وجود دورات تخصصية - مقروءة أو مسموعة - لمعرفة رموز هذه العلاقة ( المقدسة والمعقدة ) في آن واحد ، ومن المعلوم أن أسرار اقتران روحين متفاوتين ، لا تدرك إلا بالملاحظة الدقيقة ، التي قد لا يلتفت إليها الزوجان ، إلا بعد فوات الأوان وفقدان التحكم على سير الأمور ، بتفسخ العلاقة بين الزوج والزوجة من جهة ، وبينهما وبين الأولاد من جهة أخرى .. وعليه فلا بد من نقل ثمرات تجارب الخطأ والصواب ، وما يستفاد من الروايات والأخبار ، لتحكيم أواصر تلك الحياة الكريمة .. فإلى صاحبَـي ذلك ( العش السعيد ) أهدي بعض هذه النقاط: | | One of the most sacred and biggest undertakings and the one with the most serious effect on the lives of nations and individuals, is the formation of what is called “ The family establishment”, the outcome of which -and over the extended centuries-is the thriving of thousands of human generations which might be the product of a single marriage, like the billions of people who had lived on the face of earth as a blessing of the first marriage between our parents Adam and Eve. And how often the decaying of the relationship between a specific couple-and the consequent deficient upbringing-had resulted in the corruption of a whole human generation which necessitated some of the historical disasters, and how often history has recorded some of these disasters! Hence, it is not heretical that we propagandize the necessity of establishing of specialized -read or heard-courses to learn the riddles of this sacred, and in the same time complex, relationship. And it is known that the secrets of the marriage of two dissimilar souls are not realized except by scrupulous observation, which the couple might not be aware of until after it is too late and after things are out of control, by the decaying of the relationship between the couple on one side and between them and the children on the other. Hence, it is necessary to transfer the wrong and the right experiences in addition to what is learned from the Tradition to fortify the bonds of that noble life…And to the owners of that “Happy establishment”, I present these points. |
(1) واقع الزواج - The Reality of Marriage |
| الالتفات إلى أن واقع الزواج ، هو التزاوج بين النفوس ، لا الأبدان فحسب .. فإن الآية الكريمة تفيد أن الغاية هي السكون ، وأن المجعول هي المودة والرحمة ، ولم تتطرق للعلاقة البدنية بشكلٍ مباشر ، وإن كان إشباع الجانب الغريزي من موجبات السكون أيضا .. ومن هنا يُعلم أن التزاوج النفسي يحتاج إلى بلوغ خاص ، وأن عدم الوصول إلى مرحلة الرشد والبلوغ النفسي في هذا المجال ، قد يكون من موجبات انتكاس الحياة الزوجية ، حتى عند الإلتزام ببعض الظواهر الشرعية ، إذ أن الالتزام الشرعي التقليدي ، قد لا يلازم حتماً مرحلة الرشد والوعي لمفردات الحياة الزوجية .. وقد أفردت كتب الحديث أبوابا واسعة لقيمة العقل ( الذي يمثل رصيد الرشد والبلوغ ) في قرب الإنسان من الحق المتعال ، بل نجاحه في حياته الدنيا والأخرى . | | It must be taken into consideration that marriage in fact is the intermarriage of the souls, not just the bodies. For the Quranic verse deduces that the goal is the “Reposing” and what is “Set” is the “Love and mercy”, and it does not discuss the physical relationship in a direct way, although the satisfying of the instinctive (sexual) side is also a cause of reposing. From this it becomes known that the spiritual intermarriage needs a special kind of maturity, and not attaining the stage of spiritual majority and maturity in this connection might be a cause of the relapsing of the marital life even when committed to some of the external indications of the Shariah, because the conventional religious commitment may not inevitably accompany the stage of majority and awareness of the details of marital life. And the books that deal with the Tradition have devoted large sections to discussing the value of the mind, which is the resource for majority and maturity, in man’s nearness to Allah and even his success in this world and the hereafter. |
(2) المرأة تطلب لأمور- The Wife Is Needed For Many Things |
| إن المرأة تطلب عادة لأمور منها : الاستمتاع الغريزي ، وتدبير شؤون المنـزل ، والتناسل ، والانس والإرتياح النفسي .. ومن المعلوم أن الأول يقل عنفوانه بتقدم العمر والأفول التدريجي للجمال ، أو وجدان الرجل من يستمتع بها غير زوجته .. وأما الثاني فإن من الممكن أن يقوم به الغير .. وأما الثالث فإن له أمد ينتهي بسن اليأس أو إعراض الزوج عن النسل .. وأما الرابع فقد يفقد بريقه بتكرار التعامل والمواجهة الرتيبه ، إذ أن لكل جديد بهجة ، ومن هنا يتحتم إضافة عنصر آخر يتمثل في : الإحساس بالمسئولية تجاه الرعية ، وفي أن الزوجة أمانة من الحق المتعال أودعها - إلى أجل مسمىً - بيد الزوج ، وهو مسؤول عنها إلى آخر العمر ، بل إلى يوم الحساب ، يوم يُنادى المرء :{ وقفوهم إنهم مسؤولون }.. وقد روي عن النبي (ص) انه قال :{ أقربكم مني مجلسا يوم القيامة أحسنكم أخلاقا وأنا ألطفكم بأهلي }. | | The wife is usually needed for many things like having sexual pleasure, housekeeping, reproduction and the company and relaxation. And it is known that the vigour of the first decreases with age and the gradual “setting” of beauty or the man’s finding of another woman, other than his wife, whom he can have pleasure with. As for the second, other people can do it, and as for the third, it has a time span which ends by menopause or the husband’s abandonment of reproduction. And as for the fourth, it may lose its glitter through repetition and monotony, for “Every new thing looks fair”. Hence, a new element must be added, like feeling the responsibility towards the subjects and that Allah has entrusted the husband for the wife and that he is responsible for her till the end of life, rather till the Day of Judgement when one is called upon {And halt them to be questioned}. And it is related that the Prophet (P.U.H.H) had said “The one who will be seated nearest to me on the Day of Resurrection, is the most courteous between you, and I am the most courteous amongst you to my family”. |
(3) خلود الحياة الزوجية - Eternity of The Marital Life |
| الاعتقاد بأن الحياة الزوجية عند المؤمن لا تنتهي بانتهاء الحياة الدنيا ، بل أن المرأة الصالحة تلتحق بالزوج مع أبنائها ( بشرط الصلاح ) في الجنة بمقتضى قوله تعالى :{جنات عدن يدخلونها ومن صلح من آبائهم وأزواجهم وذرياتهم } و { والذين آمنوا واتبعتهم ذريتهم بإيمان ألحقنا بهم ذريتهم } .. إن هذا الإحساس بالاستمرارية ، بل الخلود في العلاقة الزوجية بلوازمها ، يضفي على الحياة الزوجية رباطاً لا ينفصم بتقادم الدهور والأعوام . | | It must be firmly believed that for the believer, the marital life does not end by the ending of the lifetime, rather, the righteous woman joins the husband with her children (if they are righteous too) in Paradise and that is according to Allah’s saying:{Gardens of Eden which they shall enter; and those who were righteous of their fathers and their wives, and their seed}, and also:{Those who believed, and their seed followed them in belief, we shall join their seed with them}. This sense of continuity, even eternity of the marital life with its prerequisites, generously allots to the marital life a bond that does not break with the progression of time and years. |
(4) مباركة الحق لحياة الزوجية - Allah’s Blessing To The Marital Life |
| إن من أهم عوامل التجاذب الروحي بين الزوجين - إضافة إلى سعي كل منهما في إيجاد موجبات ذلك التجاذب - هي مباركة الحق المتعال لتلك العلاقة ، ولهذا يسند الحق المتعال التوفيق إلى نفسه ، عند إرادة الإصلاح من الزوجين بقوله : { إن يريدا إصلاحا يوفق الله بينهما } .. ومن هنا كانت الاستقامة العملية للزوجين في ساحة الحياة - داخل البيت الزوجي وخارجه - من موجبات نظرة الحق المتعال لهما ، مع ما تستتبعها من الألفة والثبات في العلاقة الزوجية . | | One of the most important factors in the spiritual attraction between the couple-in addition to their endeavour to bring about reasons for that attraction-is Allah’s blessing to their relationship. That is why Allah attributes the composing of the differences to Himself when both of the couple have the desire to set things right, as in His saying: {And if they desire to set things right, Allah will compose their differences}. For this reason, the practical straightness in daily life-inside the marital house and outside it-necessitates Allah’s mercy upon them with what it entails of intimacy and stability of the marital life. |
| |
|
للأسف .احبه عضو مميز
عدد الرسائل : 903 العمر : 39 تاريخ التسجيل : 29/06/2008
| موضوع: رد: لكل زوج وزوجة الأحد نوفمبر 23, 2008 7:19 am | |
| دة شامبو مع بلسم مع كريم مع فيري مع ايريال يعني خمسة في واحد ارجو تقسيم الموضوع ليسهل التعامل معه من قبل الأعضاء انا قريتو كلو على فكرة و مرســــــــي ليك بس حاسة فيه حاجة غريبة مش عارفة ايه هيا بصراحة مفيش لب يعني لب الموضوع ايه | |
|